33
Opublikowano 17 marca 2012 w Portal komputerowy » Sprzęt komputerowy » Karty graficzne » Emulacja Pixel Shader czyli jak grać w nowe gry na starych kartach graficznych
 
 

Emulacja Pixel Shader czyli jak grać w nowe gry na starych kartach graficznych



Świetną grą jest Tom Clancy’s Splinter Cell: Pandora Tomorrow z kultowej wręcz serii, w której wcielamy się w Sama Fishera – tajnego agenta NSA (National Security Agency). Niestety gra ta posiada pewną wadę: producent zrobił ją w ten sposób, że użytkownicy (dość popularnych) kart graficznych GeForce 4 MX i GeForce 4 Go nie mogą uruchomić gry. Wszelki próby uruchomienia gry na komputerze korzystającym z karty z „czarnej listy” kończą się fiaskiem – bez problemu możemy włączyć program, jednak kiedy w menu uruchomimy jakąkolwiek misję, po jej wczytywaniu gra wyłączy się. Według producenta i stworzonego przez niego programu diagnostycznego dołączonego do gry jest to spowodowane brakiem tzw. wspierania pixeli (ang. – luźne tłumaczenie, w oryginale Pixel Shader Support). Co ciekawsze gra ta wcale nie potrzebuje karty graficznej posiadającej taki system. Dowody na to, a także sposób na uruchomienie gry na komputerze z kartą graficzną GeForca 4 MX/Go przedstawiamy poniżej.

W celu uruchomienia Splinter Cell: Pandora Tomorrow korzystając z karty GeForce 4 MX/Go trzeba wykonać jedną bardzo prostą czynność. Należy „wmówić” naszej karcie graficznej, iż posiada ona wspomaganie pixeli. O dziwo, kiedy dokonamy takiego zabiegu, grę odpalimy bez najmniejszego problemu. Dowodzi to temu, że funkcja ta wcale grze nie jest potrzebna! Dlaczego w takim razie Ubisoft stworzył grę tak, że bez systemu wspierania pixeli nie da się jej uruchomić? Myślę, że nie dowiemy się tego nigdy.

Z podobnym przypadkiem mamy do czynienia w takich grach jak np. Sillent Hill i opisany tu trick może być wykorzystany również w przypadku tej gry (i wielu innych), jednak poszczególne kroki w dążeniu do uruchomienia wyżej wspomnianych aplikacji mogą się różnić.

Splinter Cell, odblokowanie gry, emulacja Pixel Shaderów

odblokowanie gry, emulacja Pixel Shaderów

Do oszukiwania kart graficznych, wmawiania im, że mają funkcję, których nie mają itp., służą specjalne programy. Jednym z nich jest 3D Analyze, którego krótką instrukcję użytkowania zamieszczam poniżej.

Program możemy pobrać stąd: 3D Analyzer.

  1. Wyłączamy wszystkie zbędne aplikacje i uruchamiamy program.
  2. Najpierw klikamy „SELECT” (1 na screenie) i odnajdujemy grę, której nie możemy uruchomić.Uwaga!W przypadku Splinter Cella w wydaniu „Kolekcja klasyki”, musimy pamiętać, aby wybrać plik który konkretnie jest grą, a nie aplikację, która uruchamia reklamówkę we flashu, a następnie grę. Właściwy plik nosi nazwę „SplinterCell2.exe”, a ścieżka do niego to: katalog z grą\Offline\System\SplinterCell2.exe.
  3. Teraz musimy wybrać, jakie kłamstwo powiedzieć karcie. Jak widać lista jest dosyć długa, ale w przypadku Splinter Cella zaznaczyć musimy tylko jedno pole: skip Pixel Shader version 1.1 (2 na screenie). Jeżeli zaznaczymy nie to, lub więcej pól, gra nie zadziała.
  4. Teraz możemy już uruchomić grę. W tym celu należy nacisnąć „RUN” (3 na screenie). Gra powinna się poprawnie uruchomić.
  5. Aby w przyszłości nie trzeba było wykonywać wszystkich kroków odnowa, możemy kliknąć „Save batch file!” (4 na screenie), co pozwoli nam na stworzenie specjalnego pliku, po którego włączeniu gra i program automatycznie uruchomią się, odpowiednio skonfigurowane.
    Niestety gra najprawdopodobniej nie będzie chodzić idealnie. Do najczęstszych problemów należy: brak wody (nie widać wody – w żaden sposób nie utrudnia to gry), brak termowizji (nie da się uruchomić kamery termowizyjnej – momentami utrudnia to grę, jednak nie bardzo, z uwagi na to, że kamery tej nie trzeba korzystać zbyt często). Do tego zdarzają się, że znika obraz, co jednak również nie jest niczym „strasznym”, ponieważ jest to zjawisko bardzo rzadkie (w momencie pisania artykułu mam za sobą równo 50% misji, w trakcie których wystąpiły u mnie tylko dwa takie bugi: jeden w Paryżu – zniknął krótki korytarz na początku misji, a drugi w Jerozolimie – tutaj niestety zniknął cały port, ale nie ma w nim niczego ważnego, zaczynamy w nim misję i tyle; kiedy z niego wychodzimy, do miasta, gdzie są już wrogowie itp. obraz powraca).
  6. (Alternatywny) Może być również tak, że będziemy widzieli obiekty (budynki, postacie itp.) niepokryte teksturami (wszystko w kolorze szarym/khaki). Ten problem najprawdopodobniej uda się przezwyciężyć instalując inną wersję sterowników do karty graficznej. Największe szanse są, iż gra zadziała poprawnie pod najnowszą wersją sterowników, ale gdyby tak nie było, warto również spróbować z wersjami nieco starszymi. Sterowniki do kart GeForce 4 MX/Go najlepiej pobrać z oficjalnej strony producenta: nVIDIA.pl.

Spis treści: Emulacja Pixel Shader czyli jak grać w nowe gry na starych kartach graficznych

Słowa kluczowe: emulator karty graficznej, ge7600gs karta jaki posiada shader model, brak kqrt graficznych średniego segmentu, sheder gry, 3d analyzer instrukcja, nowe gry na starym pc, mulaxja shadr moel3 0, model shared 3 0, jak wgrać pixel shader do cs go, ominiecie pixel shader 3 0

[Głosów:22    Średnia:4.7/5]

makensis
 
Od 2006 roku Redaktor Naczelny oraz Administrator Tweaks.pl Autor dwóch książek o systemach operacyjnych, szeregu publikacji i porad odnośnie użytkowania komputera. Absolwent Wydziału Elektroniki. Z zamiłowania informatyk, pozycjoner i podróżnik.