3
Opublikowano 19 marca 2012 w Portal komputerowy » Sprzęt komputerowy » Karty graficzne » Recenzja PowerColor ATI Radeon HD 2400 XT
 
 

Recenzja PowerColor ATI Radeon HD 2400 XT


Po długo oczekiwanej premierze najszybszej karty spod stajni AMD/ATI przyszedł czas na wprowadzenie na rynek serii produktów dla mniej zamożnych klientów. Tańsze karty, serie 2600 oraz 2400 będą występowały w kilku różnych wersjach. Do mnie trafił model HD 2400XT, który jest bezpośrednim konkurentem GeForca 8400GS. Testowana karta jest wyceniona na 79$ (około 250zł)

Układ dzisiejszego bohatera recenzji – Radeona HD 2400XT składa się ze 180 milionów tranzystorów i wytwarzany jest w procesie 65 nm. Produkt ATI/AMD posiada (w porównaniu do starszych braci) jedynie 8 SPU i jedną jednostkę tekstur. Układ ma do dyspozycji 256MB DDR3 RAM. Interfejs pamięci nie zachwyca tylko 64bity, co z pewnością będzie stanowiło wąskie gardło w testach wydajności karty graficznej w wyższych rozdzielczościach. Karta, która została poddana testom pracuje z zegarami

odpowiednio: 700Mhz dla GPU i 800Mhz dla pamięci. Lista funkcji 3D nie jest aż tak diametralnie różniąca najwyższy model – 2900XT od 2400XT. Ciekawostką jest zintegrowany kontroler audio. Zobaczmy co kryje przed nami pudełko…

Radeon HD 2400 XT

 Radeon HD 2400 XT

 Radeon HD 2400 XT

 Radeon HD 2400 XT

Na przedniej części opakowania znajduje się jakaś wojowniczka (Xena? :D), a także kilka informacji na temat zawartości (m.in. zgodność z Windows Vista). Z tyłu znajdziemy kolejne informacje o funkcjach karty, pełna zgodność z DirectX 10 i Shader Model 4.0, możliwość połączenia dwóch kart dzięki trybie cross fire. W pudełku zaś znajdziemy podstawowe wyposażenie: kartę, przejściówkę HDMI, płytkę ze sterownikami, oraz instrukcję (manual). Do testów użyliśmy jednak sterowników beta: 8.38.9.1-rc2_48915.

Radeon 2400XT

Radeon 2400XT

Radeon 2400XT

Radeon 2400XT posiada niewielkie, czerwone, niskoprofilowe PCB. Małe wymiary świadczą o tym, że karta nie jest demonem prędkości. Na powyższym zdjęciu Radeon został porównany do grafiki Galaxy 7900gs (niebieski laminat). Wyjście D-Sub zostało połączone z kartą poprzez taśmę, takie rozwiązanie nieznacznie pogarsza jakość obrazu przekazywanego przez złącze. Najnowsze „dziecko” ATI/AMD nie wymaga dodatkowego zasilania, całą energie czerpie ze złącza PCI-Express. Karta ze względu na wytwarzanie niewielkiej ilości ciepła nie potrzebuje wyrafinowanego systemu odprowadzającego ciepło. Chłodzenie tego modelu to jednoslotowy radiator z małym wentylatorkiem, który można zaliczyć do umiarkowanie głośnych (głośny nie jest, ale do cichych też go nie zaliczę).

Zestaw testowy:

Testy:

Legenda wykresów:

  • min – minimalna ilość klatek na sekundę
  • avg – średnia ilość klatek na sekundę
  • max – maksymalna ilość klatek na sekundę

W każdym z testowanych programów (gry) sprawdzałem wydajność karty w trzech różnych rozdzielczościach: 800×600, 1024×768 i 1280×1024. Pod tytułem gry znajduje się ilość włączonych detali. Jedynie 3dMarki zostały bez zmian rozdzielczości, oraz detali (standardowe ustawienia).

Typowo na pierwszy ogień idzie test 3dMark, w edycjach 2005, oraz 2006.

type=”application/x-shockwave-flash” wmode=”transparent” width=”600″ height=”300″>

Najnowsza „samochodówka” ze słynnym rajdowcem w tytule została wyświetlona przez Radeona HD 2400xt z dość mizerną wydajnością. Pomimo niskich ustawień detali gra nie była płynna prawie w każdej rozdzielczości, jedynie w 800×600 klatki na sekundę oscylowały na granicy 25fps (przyjęta granica płynności).

Far Cry to już trzyletnia gra, której grafika nadal jest piękna, a wydajność silnika gry przyprawia o rumieniec wiele nowych tytułów. Bohater naszej recenzji pozwolił cieszyć się w pełni płynną grafiką jedynie w rozdzielczości 800×600. Na upartego możemy odpalić grę w rozdzielczości 1024×768, ale przyjemność z przycinającego się co raz obrazu jest raczej niewielka.

Tutaj widzimy sytuację zgoła odmienną. Najnowsi „hirołsi” w rozdzielczości

1024×768 nadal ładnie wyglądają, a prędkość wyświetlanej grafiki na 2400xt jest wystarczająca.

value=”/images/articles/recenzje/radeon 2400xt/mp2.swf”>

Na dzień dzisiejszy Max Payne 2 to dość leciwy tytuł, pomijając datę wydania można śmiało powiedzieć, że ta gra posiada nie najgorszą grafikę, z którą 2400XT radzi sobie świetnie. Oglądając po kolei wykresy trzeba stwierdzić, że najnowsze dziecko AMD/ATI nadaję się wyłącznie do starszych gier.

Ostatnie dwa wydania „potrzeby prędkości” informują nas, że nie warto zapuszczać się powyżej rozdzielczości 800×600 gdy na pokładzie mamy Radeona 2400XT z 64bitową szyną pamięci.

Overclocking

Standardowe zegary Radeona HD 2400XT wynoszą 700/800. Od pewnego czasu panuje zasada, że karty ATI bardzo słabo się podkręcają. W przypadku 2400xt nie jest tragicznie udało mi się podkręcić zegary do wartości 790/840. Zobaczmy jak to się przekłada na wydajność.

Wydajność wzrosła o około 10%. Czyli warto było się pofatygować o parę fpsów. 🙂

Zalety:

  •  Niska cena
  •  wsparcie najnowszych technologii: dx10 i sm4.0
  •  HDMI
  •  Zintegrowany kontroler audio
  •  małe wymiary

Wady:

  •  taśma D-Sub
  •  niska wydajność
Spis treści: Recenzja PowerColor ATI Radeon HD 2400 XT

Słowa kluczowe: ati radeon hd 2400 xt

Click to rate this post!
[Total: 4 Average: 3]

makensis
 
Od 2006 roku Redaktor Naczelny oraz Administrator Tweaks.pl Autor dwóch książek o systemach operacyjnych, szeregu publikacji i porad odnośnie użytkowania komputera. Absolwent Wydziału Elektroniki. Z zamiłowania informatyk, pozycjoner i podróżnik.