23
Opublikowano 23 lipca 2013 w Portal komputerowy » Systemy Operacyjne » Windows XP » Porady » 25 porad jak przyspieszyć dysk SSD w Windows 7, Vista i XP
 
 

25 porad jak przyspieszyć dysk SSD w Windows 7, Vista i XP

optymalizacja przyspieszanie SSD
optymalizacja przyspieszanie SSD

15. Przyspieszenie ładowania i działania Windows

W menu Start wpisujemy Uruchom, a następnie: msconfig. W zakładce Rozruch zaznaczmy opcję: rozruch bez interfejsu GUI. Od tego momentu nie będzie się wyświetlał obrazek specjalnie ładowany podczas startu systemu Windows. Teraz wejdźmy do opcji zaawansowanych i tam wybierzmy z liczby obsługiwanych procesorów ilość core jakie mamy na komputerze(bez HT). Zmiany zatwierdzamy i zaznaczamy: wszystkie ustawienia rozruchu jako trwałe. Ponadto zalecamy wyłączenie niepotrzebnych usług zgodnie z tym poradnikiem: Przyspieszanie startu Windows.

konfiguracja systemu Windows, przyspieszanie ładowania

 

16. Optymalizacja wyłączania komputera

W oknie rejestru(Start -> Uruchom -> Regedit) znajdźmy klucz: HKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\ CurrentControlSet\\Control\\SessionManager\\MemoryManagement teraz zmodyfikujmy wartości: ClearPageFileAtShutdown – na 0 (nie będzie czyszczony plik wymiany podczas zamykania komputera co przyspieszy jego wyłączenie) oraz LargeSystemCache – na 0(optymalizuje zużycie pamięci RAM do obsługi programów, gdy często „żonglujemy” aplikacjami wyłączając i włączając je kilkakrotnie można pokusić się o wartość 1 – po wyłączeniu programu wtedy wszystkie biblioteki będą nadal przetrzymywane w pamięci RAM co znacznie przyspieszy jego ponowne uruchomienie). Teraz przechodzimy do klucza: HKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\CurrentControlSet\\Control i zmieniamy wartość: WaitToKillServiceTimeout z 12000 na 1000. Od teraz Windows będzie dużo krócej czekał na zamykanie stanu przez programy/usługi działające w tle. Jeśli korzystasz ze specyficznego oprogramowania(np. RAMDISK!) zwiększ tą wartość do 5000.

 

17. Wyłączenie przywracania systemu Windows

Wydłużymy życie naszemu dyskowi SSD i przy okazji zaoszczędzimy sporo miejsca, jeśli zrezygnujemy z automatycznego tworzenia kopii bezpieczeństwa Windows. Wyłączenie tej funkcji może zwolnić od kilkuset MB do nawet kilku gigabajtów. Uwaga, wyłączenie tej funkcji podnosi ryzyko utraty danych/dostępu w wypadku awarii czy wirusa, bo nie będziemy dysponować stosowną kopią zapasową plików, i tym samym możliwością przywrócenia systemu do poprzedniego stanu.. Nie polecamy jej wyłączenie, jeśli nie jesteśmy zaawansowanym użytkownikiem Windows.
Kroki: klikamy w menu Start -> następnie prawym przyciskiem myszy na Mój komputer -> Właściwości -> Zaawansowane Właściwości systemu – System> Zakładka Zabezpieczenia -> Konfiguruj -> Wyłącz ochronę systemu -> OK. Można się pokusić o usunięci obecnych punktów przywracania klikając na przycisk Usuń. Wyłączenie ją także na innych partycjach dyskowych.

przywracanie systemu Windows wyłączenie funkcji

 

18. Wyłączenie hibernacji

Hibernacja jest zawsze znana jako jeden z największych problemów z kompatybilnością w większości systemów Windows. W nowych komputerach mamy aż pięć poziomów oszczędzania energii(S1-S5) i dużo lepszym sposobem jest korzystanie z funkcji uśpij niż hibernacja(o tym jeszcze powiemy w dalszej części artykułu). Poza tym oszczędzamy dość sporo miejsca na dysku, a dokładnie tyle ile posiadamy pamięci RAM!

Kroki: menu Start -> w polu wyszukiwania wpisujemy cmd.exe -> Enter -> klikamy prawym przyciskiem na program i z menu wybieramy: Uruchom jako administrator -> Następnie należy napisać już w konsoli: powercfg -h off . Przez chwilę dysk będzie pracował próbując usunąć stosowny plik. Z konsoli wychodzimy wpisując komendę Exit lub klikając na krzyżyk.

 

19. Wyłączenie kosza na śmieci

Ustawienie pomoże nam zredukować wielkość potrzebną na kosz w naszym SSD. Polecamy całkowite wyłączenie kosza na SSD. W tym celu klikamy prawym przyciskiem na ikonę kosza na pulpicie, następnie wybieramy Właściwości, a dalej Dostosuj rozmiar. Polecamy, aby skonfigurować każdą partycję indywidualnie i wyłączyć kosz dla partycji systemowej – C: (SSD).

kosz zmiana ustawień

 

20. Zmiana TEMP / TMP w systemie Windows 7

Ustawienia plików tymczasowych, gdy mamy dwa dyski w systemie(SDD i HDD):

Wchodzimy w Panel sterowania -> System -> Zaawansowane ustawienia. Następnie zakładka Zaawansowane i klikamy przycisk Zmienne środowiskowe. Wartości ustawiamy tak, aby kierowały do folderu na innym dysku fizycznym(HDD). UWAGA! Zmienne ustawiamy dla użytkownika jak i w zmiennych systemowych.

zmiana lokalizacji plików tymczasowych

Ustawienia plików tymczasowych, gdy mamy tylko SSD w komputerze/laptopie:

W pierwszej kolejności pobieramy i instalujemy sterownik(aplikację) RAMdisk. Program jest dostępny w wersji bezpłatnej i jest bardzo intuicyjny w obsłudze. Tworzymy w nim partycję o wielkości 512MB do 1GB i zaznaczamy create TEMP directory oraz w opcjach odznaczamy: Do not start RAMdisk when Windows starts. Następnie wchodzimy w Panel sterowania -> System -> Zaawansowane ustawienia. Następnie zakładka Zaawansowane i klikamy przycisk Zmienne środowiskowe. Wartości ustawiamy tak, aby kierowały do folderu na utworzonym przed chwilą RAMdysku.

Dataram RAMDISK konfiguracja folderu plików tymczasowych

Spis treści: 25 porad jak przyspieszyć dysk SSD w Windows 7, Vista i XP

Słowa kluczowe: SysMain Wstępne ładowanie do pamięci, superfetch po polsku, superfetch, ssd windows 7, wstępne ładowanie do pamięci windows 10, narzędzie trim ssd do windows xp, windows xp i optymalizacja ssd, formatowanie dysku ssd, SysMain SysMain, windows 7 superfatch

[Głosów:75    Średnia:3.3/5]

makensis
 
Od 2006 roku Redaktor Naczelny oraz Administrator Tweaks.pl Autor dwóch książek o systemach operacyjnych, szeregu publikacji i porad odnośnie użytkowania komputera. Absolwent Wydziału Elektroniki. Z zamiłowania informatyk, pozycjoner i podróżnik.